Top

Zo maak jij een gezonde gewoonte van social media

MIND, SOCIAL

Steeds meer mensen halen de gekste capriolen uit voor een ‘memorabele’ Instagrampost. Voor sommige mensen kan het heel erg hun dagelijks leven gaan beheersen en passen zelfs hun gedrag aan, omdat ze in hun hoofd al bezig zijn met likes. Meer likes zorgt voor meer zelfvertrouwen en minder hartjes of duimpjes voor minder, blijkt uit verschillende onderzoeken. Daarnaast kunnen weinig likes je het gevoel geven dat je niet populair of succesvol bent. Logisch dat steeds meer mensen social media-stress ervaren. Maar zijn die likes wel een maatstaf voor populariteit? En hoe kun je ervoor zorgen dat er een gezonde gewoonte van maakt?

Lekker sociaal

Instagram en andere social mediakanalen zijn ooit bedacht om beter verbonden te zijn met je omgeving. Je zou denken dat mensen dat een positief gevoel geeft. Toch zijn er steeds meer mensen die Instagram zien als platform voor sociale vergelijking, met de bekende influencers bovenop de rots. Onderzoek van de Royal Society for Public Health (RSPH) toont zelfs aan dat Instagram het meest schadelijke platform is voor de mentale gezondheid van jonge mensen. Social media lijken dan ook hun doel voorbij te schieten: van een onschuldig sociaal gebeuren naar een wedstrijdje Wie-Vist-De-Meeste-Likes-In-Z’n-Netje.

Een draak van een algoritme

En dat is het, want sinds de komst van dit mechanisme is het er niet beter op geworden wat dit onderwerp betreft. Want hierdoor hangt het van veel ingewikkelde factoren af of je veel of weinig likes krijgt. Voorheen was je social media-feed chronologisch en verschenen de nieuwste foto’s bovenaan je tijdlijn. Maar op een gegeven moment werkte dit niet meer, omdat het aantal social media-gebruikers groeide, met als gevolg dat gebruikers eindeloos moesten scrollen.

De algoritmes zouden dit probleem oplossen. Deze mechanismes bepalen welke berichten jij (eerst) te zien krijgt. Instagram verzamelt heel stiekem de interesses van gebruikers en maakt aan de hand daarvan ‘relevante’ tijdlijnen. Ga jij bijvoorbeeld graag naar festivals? Dan laat Instagram eerst festivalfoto’s zien. Als Instagram denkt dat jij niet geïnteresseerd bent in make-up, dan verschijnen deze foto’s later op je tijdlijn of zelfs helemaal niet. Instagram kan ook zien met welke mensen jij het meest contact hebt. Van deze mensen verschijnen dan ook eerder foto’s dan van mensen waar je minder social media-interactie mee hebt.

Niet alleen het algoritme, maar ook factoren als het tijdstip en de dag kunnen een groot verschil uitmaken. Post je een foto op vrijdagmiddag? Grote kans dat jouw volgers ergens op een vrijmibo uithangen. En als jouw volgers niet erg actief zijn dan heb je ook pech: hoe meer reacties je op een foto krijgt tijdens de eerste minuten, des te relevanter Instagram jouw post vindt en met een sneeuwbaleffect verspreidt over een breder publiek.

Draai het eens om

Veel mensen denken dat je in het echte leven een populairder persoon bent als je meer likes krijgt op je Instagramfoto’s. En dat is zonde, want zoals we zojuist hebben omschreven spelen de algoritmes en andere factoren hierin een hele grote rol. Mocht je nou toch weinig reacties krijgen op een prachtige foto die je op het perfecte moment post: het is maar een foto, een momentopname. Draai het eens om: zou jij een vriend meer waarderen als hij meer likes op zijn foto’s zou krijgen? Waarschijnlijk niet, want het zegt natuurlijk helemaal niks over de persoon zelf.

Hoe je er een gezonde gewoonte van maakt

Instagram erkent zelf ook dat likes een negatief effect kunnen hebben op de geestelijke gezondheid. In Australië, Nieuw-Zeeland, Ierland, Italië en Brazilië worden inmiddels geen likes meer getoond. Of dit ook in Nederland gaat gebeuren is op dit moment nog onduidelijk. Als jij ook last hebt van social media-stress dan kan het helpen om je digitale leventje opnieuw in te richten. Dit kun je op de volgende manieren doen:

– Vraag jezelf af met welk doel je ooit je social media-accounts hebt aangemaakt. Om jezelf na elke Instagramsessie voor te nemen dat je meer moet sporten, meer geld moet verdienen en per direct nieuwe kleren nodig hebt? Nee? Ontvolg dan alle accounts waar je geen positieve energie van krijgt.

– Spreek daarnaast met jezelf af hoeveel uur je maximaal aan je beeldscherm wilt besteden en ga alleen door je tijdlijn scrollen als je daar écht zin in hebt (en dus niet uit verveling).

– Soms kan het ook goed zijn om een paar dagen de social media-applicaties van je telefoon te verwijderen. Dan pas merk je hoe vaak je (onbewust) op de social media-icoontjes wilt klikken. In het begin is het best even wennen, maar op een gegeven moment wordt het steeds relaxter en ga je merken dat de wereld niet stopt met draaien als jij eventjes van de radar bent.

 


 

Tessa Molenaar

Hoi, leuk dat je een kijkje neemt op online platform Twentyfour Flow! Mijn naam is Tessa, een twentysomething die in hartje Groningen woont. Ik hou me al een tijdje bezig met de vraag hoe je relaxed een druk leven kunt leiden als jongvolwassene. Stress is namelijk een maatschappelijk probleem dat ook onder Millennials en Generatie Z steeds meer voorkomt. De afgelopen jaren heb ik veel met deze generaties gewerkt in de arbeidsbemiddeling. Daar zag ik dat jonge mensen moeite hebben met de druk die op hen wordt gelegd. Met deze website wil ik graag iets voor hen (jullie) betekenen.