Top

Met deze 5 tips ga jij relaxter door je studententijd

MIND, STUDY & WORK

Dat veel studenten in Nederland overmatig stress ervaren is inmiddels bekend. De laatste jaren wordt er ontzettend veel over dit maatschappelijke probleem geschreven. Studenten gaan gebukt onder de prestatiedruk, het leenstelsel en de negatieve gevolgen van social media. Ook in studentenstad Groningen zitten steeds meer jonge mensen thuis met een burn-out. Hoe kun je als student beter omgaan met stress? Het Onderzoeksbureau van de Groninger Studentenbond (GSb) deed hier onderzoek naar.

Verschil gezonde stress en ongezonde stress

Elke student heeft wel een keer te maken gehad met stress, vlak voor een belangrijk tentamen bijvoorbeeld. En stress is ook niet altijd slecht. Sterker nog, het kan op bepaalde momenten juist goed zijn. Want het maakt je alert, waardoor je goed kunt functioneren. Als het maar weer afneemt, zodat je kunt herstellen. Maar als die herstelperiodes te kort zijn is stress wél ongezond en kan het zowel mentaal als fysiek voor veel problemen zorgen

Stress onder studenten neemt steeds meer toe

In 2017 deed de Groninger Studentenbond onderzoek naar de mate van stress onder studenten van de Rijksuniversiteit Groningen en de Hanzehogeschool. De uitkomsten waren toen al zorgwekkend: 62% van de studenten gaf aan dat stress iets is dat constant aanwezig is zijn/haar studentenleven. Constante stress dus, wat ontzettend ongezond voor je is. Een burn-out ligt dan al gauw op de loer. Steeds meer instanties doen onderzoek naar het welzijn van studenten en uit deze resultaten blijkt dat het probleem elk jaar groter wordt. Zo bleek uit onderzoek onder 3000 studenten door hogeschool Windesheim in 2018 dat bijna 70% studenten vaak tot zeer vaak prestatiedruk ervaart. De onderzoeksresultaten uit 2019 van Universiteit Twente zijn het meest schrikbarend: maar liefst 80% van de studenten heeft wel eens te kampen met depressie- of angstklachten.

Verschillende manieren van omgaan met stress

Uit onderzoek van de Groninger Studentenbond bleek ook dat 29% van de studenten over het algemeen een kalm gevoel ervaart. Hoe kan het dat de ene persoon beter met stress kan omgaan dan de ander? Dit ligt onder andere aan de copingstijlen die iemand toepast. Coping is een begrip uit de psychologie en betekent hoe iemand omgaat met negatieve gebeurtenissen. Steun zoeken bij vrienden, verdriet wegdrinken of het uitstellen van een vervelende taak; het zijn allemaal manieren om met problemen om te gaan. Maar niet elke copingstijl is effectief. Het inzetten van een negatieve copingstijl lost het probleem niet op of verhoogt zelfs het stressniveau, bijvoorbeeld door stoom af te blazen of jezelf overal de schuld van te geven. Door het inzetten van positieve copingstijlen kun je op een positieve manier omgaan met stress en voorkom je mentale en fysieke problemen. Het structureren van je werk, ontspannen en sporten zijn voorbeelden van positieve copingstijlen.

Wat werkt het beste?

Ben jij één van de studenten die regelmatig of zelfs continu last heeft van stress? Dan kan het helpen om in de toekomst andere copingstijlen toe te passen. De volgende stijlen hebben volgens de Groninger Studentenbond verband met een lage mate van stress:

– Emotionele steun zoeken: troost zoeken bij anderen en om hulp vragen
– Positief heretiketteren: een positieve draai geven aan de situatie
– Humor: luchtig naar de situatie kijken door er grappen over te maken
– Acceptatie: de situatie accepteren zoals hij is

Verander je eigen houding naar stress

Je bewust worden van de copingstijlen die jij normaliter toepast is de eerste stap. Ga voor jezelf na hoe jij in het verleden omging met problemen. Waren dit positieve of negatieve copingstijlen? Vervolgens bedenk je voor jezelf welke positieve copingstijlen je wilt toepassen in de toekomst. Maar let op: het doorbreken van deze patronen kan tijd kosten, dus het hebben van geduld is een schone zaak! En wees mild naar jezelf als je in je oude gewoontes terugvalt. Natuurlijk mag je balen, maar probeer de frustraties daarna ook weer los te laten. Want al die extra ergernissen gaan je niet verder helpen.

Hoe je dit toepast in het dagelijks leven

Je weet nu welke copingstijlen voor minder stress zorgen en hoe je je eigen houding ten opzichte van stress kunt veranderen. Maar hoe kun je deze stress verminderende stijlen praktisch toepassen in het dagelijks leven? Wij hebben een aantal tips voor je op een rijtje gezet:

– Tip 1: zoek steun bij je vrienden, familie, huis- of studiegenoten. Geef aan waar je mee zit en praat erover. Dit kan ontzettend opluchten en het geeft je het gevoel dat je er niet alleen voor staat.

– Tip 2: vraag je omgeving of onderwijsinstelling op tijd om hulp bij bijvoorbeeld het maken van een onderzoeksverslag.

– Tip 3: is het glas bij jou altijd halfleeg? Ga omdenken! ‘Ik heb de laatste tijd zoveel geleerd van mijn fouten dat ik erover denk er nog een paar te maken’ – Jan Angevaare.

– Tip 4:
humor helpt goed tegens stress, want het zorgt ervoor dat je minder zwaarmoedig met problemen omgaat. Benader daarom stressvolle situaties op een humoristische wijze door er grappen over te maken. Dit werkt namelijk ontzettend relativerend. Vind je het lastig om deze omschakeling te maken? Creëer meer luchtigheid in je dagelijks leven door bijvoorbeeld spelletjes te spelen met vrienden of comedyseries zoals New Girl te kijken. Het leven is immers al serieus genoeg!

– Tip 5:
soms kun je het zó vervelend vinden dat je stress hebt, dat je je stressniveau alleen maar meer verhoogd. Door te accepteren dat je af en toe stress hebt ga je hier minder geforceerd mee om. Stress is en blijft een emotie waar iedereen wel eens mee te maken heeft. Meditatie kan je helpen om met een gezondere afstand naar deze emoties te kijken, zodat je je minder laat meeslepen.

 


 

Tessa Molenaar

Hoi, leuk dat je een kijkje neemt op online platform Twentyfour Flow! Mijn naam is Tessa, een twentysomething die in hartje Groningen woont. Ik hou me al een tijdje bezig met de vraag hoe je relaxed een druk leven kunt leiden als jongvolwassene. Stress is namelijk een maatschappelijk probleem dat ook onder Millennials en Generatie Z steeds meer voorkomt. De afgelopen jaren heb ik veel met deze generaties gewerkt in de arbeidsbemiddeling. Daar zag ik dat jonge mensen moeite hebben met de druk die op hen wordt gelegd. Met deze website wil ik graag iets voor hen (jullie) betekenen.