Top

Balanceren tussen werk en privé doe je zo

PRACTICAL, STUDY & WORK

Veel starters vinden het lastig om de balans te vinden tussen werk- en privé. Vooral mannen hebben hier moeite mee, blijkt uit onderzoek van Qompas Insights. Meer dan de helft van de mannelijke starters hebben struggles op dit gebied wanneer ze hun studentenleven vaarwel zeggen. Als vrouw is dat natuurlijk leuk om te lezen, want wij winnen dit dus, maar ook vrouwen hebben hier last van. Gelukkig voor jullie allemaal hebben wij een paar gouden tips voor je op een rijtje gezet, zodat jij hem gaat rocken als starter.

Eerste grote-mensen-baan

Je hebt een paar jaar mogen genieten van het studentenleven. Regelmatig de lichten uitdoen in de kroegen en naast de verplichte colleges je eigen tijd kunnen indelen. Jarenlang heb je ernaar verlangd om niet meer te hoeven studeren in de weekenden en vakanties. En dan is het eindelijk zo ver: je eerste echte baan! De eerste maanden ben je vol energie en vind je het heerlijk dat je het financieel breder hebt. Maar dan merk je dat het toch wel lastig is om de balans te vinden tussen werk en privé. Met de volgende praktische tips word jij binnen no time Chef Balance!

– Tip 1: bouw het langzaam op
Een eerste echte baan kan na het euforische begin veel energie kosten, want een werkritme is wel even wat anders dan het leven van een student. Gun jezelf de tijd om werkconditie op te bouwen. Je dagen volproppen is nooit een goed idee, maar in de eerste maanden als verse arbeider al helemaal niet. Het is niet gek als je de eerste maanden op vrijdagavond laveloos op de bank ligt, want je brein heeft een heleboel nieuwe informatie te verwerken. Pak de rust die je nodig hebt en doe in je vrije tijd vooral dingen waar je energie van krijgt. Als dat veel Netflixen is, dan is dat maar zo!

– Tip 2: stel prioriteiten
Maak een lijstje met alle dingen die voor jou belangrijk zijn naast je werk. Misschien wil je wel sporten, leuke dingen doen met vrienden en familie en ook nog wat tijd voor jezelf hebben. Ga voor jezelf na hoeveel tijd of dagdelen je ongeveer aan deze activiteiten wilt besteden en probeer dit over de week te verdelen. Wanneer de week dan eigenlijk tien dagen zou moeten duren, omdat het anders niet past, verdeel je de activiteiten over tien dagen. Geen haast, je kunt afspraken ook pas over twee weken inplannen.

– Tip 3: plan vaste momenten
Het inplannen van vaste momenten kan soms de spontaniteit de kop indrukken, maar hé: je bent jong en je wilt wat! Al die dingen die je wilt doen, kun je inplannen om wat rust in je kop te creëren. Dus plan wekelijks terugkerende activiteiten wekelijks op dezelfde dagen. Ga bijvoorbeeld elke maandag- en donderdagavond sporten en doe je huishouden op zaterdagochtend. Dit zorgt ervoor dat je niet achter de feiten aan gaat lopen. Heb je behoefte aan vrije uurtjes? Plan die dan ook lekker in en beschouw ze als heilig. Heb je een job met onregelmatige werktijden? Maak dan een planning zodra je je nieuwe rooster hebt!

– Tip 4: plan je maaltijden
Gezond eten kan wel een dingetje worden in een druk leven. Boodschappen doen schiet er al gauw bij in en voordat je het weet sta je elk dag pas in de Appie te bedenken wat er vanavond op het menu moet komen te staan. Zonde van je tijd, en vaak is het druk bij de Appie, dus wellicht ook stressvol. Wees daarom lekker burgerlijk en doe je boodschappen voor de hele week. Je kunt zelfs op donderdagavond je boodschappen bij je favoriete supermarkt bestellen en laten bezorgen. Zo kun jij je tijd besteden aan het draaien van je wasjes. Nog een gratis tip: je kunt voor meerdere dagen koken en je maaltijden in bakjes preppen, zodat je niet elke dag hoeft te koken. Geen inspiratie voor gezonde recepten? Elke supermarkt heeft tegenwoordig verspakketten en die zijn ideaal. Zo wordt het hartstikke makkelijk om elke dag even wat gezonds te koken.

– Tip 5: zorg goed voor jezelf!
Klinkt wellicht als een open deur, maar doe het! Want je wordt er niet bepaald productiever of gezelliger op als je niet genoeg slaapt of te weinig ontspant en je wilt natuurlijk wel je nieuwe baan houden (een chagrijn nemen ze niet aan). Je kunt ervoor kiezen om op vaste tijden naar bed te gaan en in je chill-uurtjes (zie Planning) ook echt te chillen. Of je nou muziek gaat luisteren, een stuk gaat wandelen of gaat mediteren: zolang jij er maar een ontspannen mind van krijgt. Zie het als iets essentieels in je dagritme, dat ontspannen, zodat je daarna weer energie hebt voor ‘Belangrijke Zaken’. Word je ook nog een leuker mens van voor jezelf en je omgeving. Shinen maar!

Balanceren is een werkwoord

En daarom gaat het met vallen en opstaan. Balanceren is geen doel wat je kunt bereiken, maar een vaardigheid die je continu moet trainen en bijslijpen. Als je op een dun touwtje staat zoek je ook doorlopend de balans. Soms val je en soms lukt het je na een hoop gewiebel om even te blijven staan. De ene zondagavond zit je met een tevreden gevoel op de bank omdat balanceren geen geheimen meer voor jou lijkt te hebben en de week daarna baal je ervan dat je nauwelijks je vrienden hebt kunnen zien. Dat gebeurt en is niet erg. Bedenk wat je in de nieuwe week anders gaat doen en go for it. En onthoud: het ware leven is geen videoclip.

 

 


 

Tessa Molenaar

Hoi, leuk dat je een kijkje neemt op online platform Twentyfour Flow! Mijn naam is Tessa, een twentysomething die in hartje Groningen woont. Ik hou me al een tijdje bezig met de vraag hoe je relaxed een druk leven kunt leiden als jongvolwassene. Stress is namelijk een maatschappelijk probleem dat ook onder Millennials en Generatie Z steeds meer voorkomt. De afgelopen jaren heb ik veel met deze generaties gewerkt in de arbeidsbemiddeling. Daar zag ik dat jonge mensen moeite hebben met de druk die op hen wordt gelegd. Met deze website wil ik graag iets voor hen (jullie) betekenen.